tisdag 2 juli 2013

En kort presentation

Hej på er alla hästfantaster!

Jag tänkte att jag skulle skriva en liten presentation av mig själv och mina hästar.
Mitt namn är Sarah och jag befinner mig i de mörka småländska skogarna. Mitt emellan Oskarshamn och Västervik, några km ute i skogen, ligger våran gård. Jag är stolt ägare och uppfödare av American Saddlebred och mitt sto "Flamma" befinner sig i skrivande stund på betäckning hos Sayyads American Saddlebred. Nu ska inte mina inlägg handla så mycket om Saddlebreden, eftersom det redan skrivs om dem här på bloggen. Istället tänkte jag presentera er för två andra underbara och intelligenta individer.

Kaiser & Marlin är två Standardbred, dvs töltande travare. Dom ägs inte av mig, utan till historien hör att jag förra året blev tillfrågad om jag ville rida en av travarna på NM för Islänningar. Jag behövde inte fundera speciellt mkt på det, klart jag ställde upp! Det var riktigt roligt och jag som nästan aldrig töltat förr blev frälst. Jag rider western annars och där töltas det inte så mycket ;-)
Så när då möjligheten att få vara med på EM i fälttävlan var jag inte sen med att låna hem hästarna. Dom har  nu varit hos mig i ca 2 månader och vi tränar för fullt. Kaiser är högt utbildad inom den akademiska ridkonsten och jag försöker lära mig alla knapparna. Dom är lätta att hitta, men svårare att hålla isär ;-) Terre á terre gör vi i princip varje ridtur och idag tror jag minsann att vi hittade Pesad knappen. Dock är det inte dom knapparna jag är ute efter, men det tar sig ;-) Kaiser har hos sin ägare mest blivit riden i skogen och då mest töltad så tölten sitter väldigt starkt, just nu jobbar vi på att kunna trava lugnt och samlat. Det lyckades vi faktiskt med idag, tom flera gånger! Jag tror att jag i alla fall kommer lära mig kroppskontroll genom att rida Kaiser!

Marlin är ett sto som hade lite svårt med tilliten (främst med nya människor) och hon var även ganska spänd i musklerna när hon kom. Efter att jobbat henne från marken, och då mycket ledarskapsövningar, är det hon som alltid kommer först fram i hagen och hon är en väldigt trevlig häst att ha att göra med. Marlin får massage 1 gång i veckan och just nu jobbar vi mest från marken med lösgörande övningar. Det har gått bra och under veckan är det tänkt att jag ska sätta igång med ridningen på allvar.



Kaiser och jag på NM frö Islandshästar. Här töltar vi fram utan att jag håller i tyglarna!
Fantastisk känsla!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar